Eski Oyunlarda Düşük FPS Sorunu (Mirror’s Edge Düşük FPS)

Günümüz oyunları neredeyse gerçeği aratmayacak düzeyde. Gerek grafikleri, gerekse fizik modellemeleriyle gerçeğe oldukça yakın bir deneyim sunuyorlar. Hal böyle olunca donanım gereksinimleri de oldukça yüksek oluyor. Bu yazıda donanımınız ne kadar yüksek olursa olsun Mirror’s Edge (2008) gibi eski bir oyunda neden düşük FPS aldığınızdan bahsedeceğim.

Aslında sorunun çözümü oldukça basit. Sadece ayarlardan PhysX Support seçeneğini kapatmanız gerekiyor. Ne koşulda bu seçeneği kapatmanız gerektiğini ve her oyunda yüksek FPS aldığınız sisteminizi neden Mirror’s Edge gibi bir oyunun zorladığına kısaca bir değinelim.

Nedir Bu PhysX?

Oyunun grafikleri her ne kadar güzel olsa da fizik motorunun işlevselliği oyuncuyu hala tatmin edemiyor. Kırılan camlar, duvara saplanan mermiler, patlama efektleri vs. oyuncuya o beklediği hissi bir türlü yaşatamıyor. Tüm bu efektlerin hissiyatını oyuncuya olabildiğince gerçek ve etkili bir şekilde sunabilmek için firmalar fizik motorları geliştirmekte. PhysX işte bu fizik motorlarını destekleyen bir program. 2004 yılında PhysX teknolojisini duyuran firma olan Ageia’yı 2008 yılında teknoloji devi Nvidia satın aldı ve PhysX teknolojisini bünyesine katarak yeni bir çağ başlattı.

Oyunlardaki fizik modellemeleri düşündüğümüzde saymakla bitmez. Akışkanların davranışları, duvarların yıkılması, duman hareketleri, gölgeler vs. işlemler aslında arka planda çok fazla hesaplama barındırıyor. Bu hesaplamalar da o yıllarda tamamen işlemcinin üzerine binen yük anlamına geliyordu. PhysX teknolojisi de işlemcinin üzerindeki yükün bir kısmını bir nevi ekran kartına yüklemiş oldu. Böylece daha ayrıntılı fizik modellemeleri işlemciyi neredeyse yormadan oyuncunun karşısına çıkmış oldu. PhysX teknolojisinin bir diğer önemi de oyun geliştiricilerini fizik modellemeleri yaparken bütün kodları baştan yazmaktan kurtarıyor olmasıydı. Çünkü PhysX, aslında olmayan fiziksel alanları sanal ortamda yaratan ve gerekli fiziksel koşulları üreten bir yazılım.

Bu teknolojiyi Nvidia satın alınca doğal olarak kendi ekran kartlarına entegre etti. Eğer ekran kartınız Nvidia ise muhtemel bu yazıyı okumuyor olacaksınız çünkü zaten kartınızın PhysX desteği olacak ve FPS sorunu yaşamadan oyunu oynamaya devam edeceksiniz. Eğer AMD tarafından üretilmiş bir ekran kartı kullanıcısı iseniz ne kadar güncel bir ekran kartı olursa olsun PhysX desteği olmadığı için Mirror’s Edge, Borderlands 2 gibi artık eski sayılabilecek oyunlarda FPS sorunu yaşayacaksınız. Çözümü yukarıda bahsettiğim gibi oldukça basit; sadece PhysX seçeneğini kapatmak.

PhysX her ne kadar fizik modellemelerinde bir çığır aşmış da olsa eskimiş bir teknoloji. Güncel oyunların hiçbirinin PhysX desteği istediğini göremezsiniz çünkü artık PhysX teknolojisini devralmış birçok yeni teknoloji geliştirildi ve kullanılıyor. PhysX teknolojisi ilk çıktığı zaman Nvidia-AMD rekabetinde Nvidia tarafını oldukça öne geçirse de günümüzde bu rekabete herhangi bir etkisi kalmadı.